6 gode råd til jobsamtalen

Mangler du gode råd til jobsamtalen? Hos Curia Management har vi gennem årene afholdt mange jobsamtaler. Udover at forberede dig grundigt før jobsamtalen, er der nogle ting under selve samtalen, som du også bør overveje. Med udgangspunkt i vores erfaring har vi her samlet 6 gode råd til jobsamtalen, der skal hjælpe dig til at præstere dit bedste:

  1. Din ankomst tæller: Du bliver interviewet lige så snart, du træder ind i bygningen. Du ved aldrig, om den person, du går forbi i gangen eller i elevatoren, er med i interviewprocessen. Sørg derfor altid for at være flink og venlig over for personalet generelt. Deres kommentarer kan også blive anvendt i udvælgelsesprocessen.
  2. Dit kropssprog og din talefacon: Med hensyn til dit kropssprog er det afgørende, at du undgår de klassiske kontaktbrølere, der skaber et kedeligt førstehåndsindtryk: Det slappe håndtryk, det vigende blik, det manglende smil, det alt for store smil, armene over kors, kroppen fremme på kanten af stolen osv. Med hensyn til talefacon er det en god idé at tilstræbe en vis neutral opførsel i de første minutter, indtil du har ”læst” situationen. Hold hele tiden øje med interviewerens kropssprog. Det kan ofte fortælle dig, om du skal uddybe noget eller tie stille. Tal desuden langsomt og tydeligt og giv dig selv tid til at tænke.
  3. Vis interesse og positivitet: En typisk samtale starter med, at arbejdsgiveren fortæller om virksomheden, dens arbejdsområde, udvikling m.m. Her skaber det en god stemning, hvis du forholder dig interesseret og positiv til det, du hører. Det kan du gøre ved at give arbejdsgiveren plads til at omtale virksomheden positivt bl.a. ved at komme med bemærkninger og uddybende spørgsmål, der opmuntrer arbejdsgiveren til at fortælle endnu mere. Denne nysgerrighed og interesse sender et signal om, at du er begejstret over at være til netop denne samtale. Desuden viser du interesse, hvis du på eget initiativ stiller de spørgsmål om virksomheden og arbejdet, du har forberedt hjemmefra.
  4. Fortæl, hvad du kan: Når du sidder til samtalen, er det i høj grad op til dig at formidle dine kvalifikationer tydeligt til intervieweren. Du skal ikke tage for givet, at vedkommende er fuldstændig klar over, hvad en person med netop din uddannelse kan. Så fortæl hvad du kan i forhold til jobbet. På den måde får du gjort din ofte abstrakte uddannelse relevant for virksomheden.
  5. Vær specifik og konkret: Til jobsamtalen er dit vigtigste fokus at bevise, at du kan udfylde den stilling, du er i proces til. Den bevisbyrde løfter du ved specifikt og detaljeret at uddybe, hvordan du har gjort i tidligere jobs, når du har løst tilsvarende opgaver. Her skal du hellere være lidt for specifik end for overordnet. Fortæl, hvordan du gør i dag, og hvad dit bidrag har været. Desuden er det vigtigt at lytte opmærksomt til, hvad der bliver spurgt om og svare konkret på spørgsmålene. Vær ikke bange for at bede om en forklaring eller lidt tid til at tænke over spørgsmålet i.
  6. Afslutning på jobsamtalen: Samtalen er ved at være forbi – og hvad så? I nogle situationer kan der gå lang tid, inden du får svar på samtalen. Hvis ikke virksomheden allerede har informeret dig, så husk at spørge om, hvornår og hvordan du får svar. Inden du forlader jobsamtalen, er det en god idé at vise, at du gerne vil have jobbet (selvfølgelig kun såfremt det er tilfældet). Sig derfor evt. din konklusion på samtalen højt, inden du går. For eksempel, at du synes, det har været en god samtale, som har bekræftet dig i, at det er et godt job for dig.

Outplacement – Vejen til dit næste job

Som en hjælp til dig som jobsøgende har vi i Curia Management udgivet bogen Outplacement – Vejen til dit næste job. I bogen kan du hente yderligere inspiration til din jobsøgning. Du får bl.a. tips og tricks til at skrive den bedste ansøgning og CV, det at gå til jobsamtale samt inspiration til at opsøge det usynlige jobmarked. 

Køb bogen her

Websitet anvender cookies.
Jeg accepterer cookies fra dette website
OK