Adm. direktør – til videreudvikling af den positive rejse, Nordjyske Jernbaner har været på de seneste år

Evner du at sikre at Nordjyske Jernbaner (NJ) fortsat er en stærk leverandør af togdrift i Nordjylland, herunder sikre forsat høj passagertilfredshed med kundefokus og -service i højsædet? Og kan du skabe positive og velfungerende samarbejdsrelationer til centrale samarbejdspartnere på lokalt, regionalt og nationalt niveau?

Videreudvikling af den strategiske retning og organisation

Direktøren bliver ansvarlig for virksomhedens overordnede strategiske rejse og værdisæt, samt den økonomiske, driftsmæssige og forretningsmæssige udvikling. Alt sammen i tæt samarbejde med medarbejderne og virksomhedens brede interessentlandskab.

Direktørens lederkompetencer bliver nøglen til succes. Du er derfor helhedsorienteret og visionær, går forrest, viser vejen og formår at videreudvikle virksomhedens kultur, organisation, medarbejdere og ledelse.

NJ er i dag en stærk regional jernbaneaktør. Det er selvsagt centralt, at direktøren sikrer, at NJ også fremadrettet, er en kvalitetsbevidst og driftssikker leverandør af effektiv jernbanedrift i Nordjylland. Samtidigt vil direktøren naturligt forholde sig til den nationale dagsorden på området, og sikre NJs fortsatte involvering i denne.

Den kommende direktør skal fortsat fastholde fokus på et solidt økonomisk og driftsmæssigt fundament og have et samlet organisatorisk og visionært overblik. NJ skal udvikles som én samlet organisation for jernbanedrift og infrastruktur i Nordjylland.

Direktørens ansvar og opgaver omfatter bl.a. derfor at:

  • Videreudvikle den strategiske retning i tæt samarbejde med bestyrelse og ejere.
  • Være overordnet ansvarlig for virksomhedens drift og økonomi i tæt samspil med et velfungerende ledelsesteam dækkende virksomhedens drift, vedligehold og økonomi.
  • Sikre samarbejdet med relevante interessenter samt sørge for at være opdateret om nyeste trends og nationale strategier på området.
  • Drive den grønne omstilling, sikre bæredygtighed og grønne løsninger på togområdet i Nordjylland.

Stærk lederprofil med fokus på drift, udvikling og eksekvering

Det er afgørende, at den kommende direktør har relevant ledelseserfaring fra en større virksomhed med driftskritiske processer. NJ agerer i et reguleret marked for kollektiv trafik med stor politisk bevågenhed – regionalt såvel som nationalt. Derfor er det ligeledes vigtigt, at direktøren har en god politisk forståelse og tæft, og evner at begå sig i samspillet med politisk styrede organisationer.

Stærke strategiske kompetencer gør, at den kommende direktør evner balancen mellem det eksekverende, drifts- og resultatorienterede, samt det strategiske, visionære og udviklingsorienterede.

Den kommende direktør har en tydelig og empatisk ledelsesprofil, og formår at skabe en inddragende og tillidsfuld atmosfære og samarbejde med ledelse og medarbejdere i NJ, så der skabes plads til åben og tillidsfuld dialog, udvikling og sparring. Et godt samarbejde og samspil med tillidsrepræsentanter og medarbejderorganisationer har også en høj prioritet i dette job.

Desuden skal den kommende direktør:

  • Være en ildsjæl med ambitioner og drive på vegne af NJ og den kollektive trafik i Nordjylland.
  • Have erfaring med driftskritiske processer og have stor forretningsforståelse.
  • Være en samlende leder med høj integritet og interesse for mennesker.
  • Have erfaring med organisationsudvikling i større organisationer og lyst til dette.

Personlige kompetencer:

  • Empatisk, positiv, tillidsvækkende og evner at møde alle mennesker i øjenhøjde.
  • Selvindsigt, troværdighed og robusthed.
  • Proaktiv, dynamisk og engageret med pragmatisme.
  • Besidde grundlæggende værdier som rettidig omhu og ordentlighed.

Organisatorisk, strategisk og driftsmæssigt udvikling

Du tilbydes en spændende og udfordrende stilling, hvor du får mulighed for at stå i spidsen for en engageret og dedikeret medarbejdergruppe.

I tæt samarbejde med bestyrelsen får du ansvaret for en virksomhed, hvor passion er en del af kulturen. Det forventes, at du, i samarbejde med den øvrige ledergruppe, tager ansvar for virksomhedens fortsatte positive udvikling – særligt organisatorisk, strategisk og driftsmæssigt.

Har du spørgsmål til os eller ønsker uddybende materiale om jobbet, er du velkommen til at kontakte Torben Abildgaard, Managing Partner på tlf. +45 4061 7022 eller ta@curia.dk

Søg stillingen